onsdag den 26. juni 2013

Barber i River Wye

Så blev det tid til en kort weekendtur til Wales og England med min kære hustru og selvom det var en lille kæresteferie uden børn blev der tid til at fiske en enkelt dag.

Efter en tur til Stonehenge og overnatning i Cardiff ankom vi til den lille landsby som hedder Hoarwithy tæt på grænsen mellem Wales og England og her overnattede vi på et lille hyggeligt B&B som hedder The Old Mill.

The Old Mill
Efter en glimrende morgenmad mødtes jeg med min Guide, Tim som skulle vise mig alt om hvordan man fisker barber i den berømte River Wye. Tim har fisket barber i området i næsten 40 år og har utallige store fisk på CV´et. Barben er en karpefisk som lever i strømmende vand og kan blive op til næsten 10 kilo selvom fisk over 5 kilo regnes som en stor fisk. I følge Tim kæmper fisken langt mere end en almindelig karpe kilo for kilo og desuden er der langt smukkere.

Nede ved floden rigger vi til på en af de mange platforme der er lavet til lystfiskere, vel at mærke dengang der stadig var mange laks i floden. Som Tim siger, var der stadig laks i floden ville vi ikke have råd og mulighed for at fiske barber. Vi har fundet et sted som ser lovende ud med masser af bevoksning på bunden som barberne gemmer sig og nu er det vores opgave at lokke dem frem til vores agn.

River Wye
Taktikken er simpel, men helt fastlagt. Først fodre man med to kugler foder, kaster sin agn ud nedstrøms foderet og så venter man 15 minutter. Det er den tid det tager barberne at falder til ro efter fodring og tackel rammer vandet. Når man så har ventet de 15 minutter så skal hugget komme ret hurtigt (ca. 5min) og ellers kommer det aldrig og man starter hele proceduren forfra. Efter 3-4 forsøg på pladsen uden fisk, skifter man plads.

Tacklet er et "hair-rig" som man kender fra almindeligt karpefiskeri og agnen er pellets som sættes i håret. Der bruges forholdvis tungt bly så fisken kroger sig selv og bagbly for at undgå skidt på linen og skjule linen for fisken. En lille vandopløselig pose med 15-20 pellets sættes på forfanget som foder.


Tim satte det hele op og vi fik tacklet i vandet til første forsøg og der var god tid da den første fisk ikke ville bide før der var gået 15 minutter. I mellemtiden kunne vi se at en fisker længere nede af floden nettede en fisk, gode tegn selvom vi ikke kunne se om det var en barbe eller en af de mange døbler som også findes i floden.




Da de gyldne 15 minutter var ved at være gået blev Tim lidt mere koncentreret og pludselig, på klokkeslet, kom hugget og jeg tog stangen. Fisken var tung og stærk i strømmen og jeg skulle lige vænne min til det lidt mærkelige Centerpin-hjul (minder meget om et fluehjul). Efter lidt tid fik jeg styr på fisken (og hjulet) og langsomt kom den i nettet, min første barbe var en realitet selvom der bare var en baby på omkring 1 kilo.

Smuk Barbe fra River Wye
Fisk i aller første kast lovede godt og humøret var højt. Vi fiskede lidt videre på samme plads men flyttede så til en ny plads, den gav heller ikke noget og videre igen. Og sådan gik faktisk resten af dagen uden nogle hug overhovedet. Tim havde set nogle fisk dagen før som var på leg og han var sikker på at vores problem skulle findes i at gydningen slet ikke var overstået endnu. Det er den normalt så sent på året men en lang vinter og koldt forår har formentlig udskudt legen nogle uger. Normalt får han mindst 5-6 fisk på en normal dag. Da klokken nærmer sig 17 siger jeg at vi lige kan tage et sidste kast og så få en fisk i første og sidste kast på dagen. Tim griner noget da hugget rent faktisk kommer her i det sidste kast og selv om det viser sig at være en døbel er jeg fint tilfreds, sådan én har jeg aldrig fanget og så er det jo meget sjovt. En fantstisk dejlig dag er slut ved den smukke River Wye og jeg tænker at det ikke er sidste gang jeg besøger den.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar